damdiduuu

Wednesday, February 22, 2012

justifikasi

susahnya nak terangkan hal sebenar!

situasi 1: periuk nasi
dulu aku perasan
baby cuma ditukar pampers 1 kali
dan diberi minum 1 botol susu
dari 8.30 pagi sampai 6.54 petang
lebih kurang 10 jam.

bila diberitahu pada pengurus taska
cik kak yang menjaga baby aku jadi sugul.
sejak hari tu
tiap² kali aku datang
mesti cik kak tu menyindir dengan sinis
" ... kang komplen pulak!"
pantang ada peluang
mesti hari² tak tinggal skrip tu
:D

tak lama lepas tu
sekali lagi aku perasan hal yang sama.
pampers cuma ditukar 1 kali sehari.

aku tahu
sebab setiap hari aku letak 6 keping pampers dalam beg Alice.
cuma sekeping yang kurang.
ibu bapak baby lain tak tahu
sebab diorang awal bulan bekalkan pampers jumbo pack sekali harung.
bila dah habis, tambah lagi.
aku tak rasa pengurus taska pun tau.
bila masa pulak dia nak check hari²
bila tukar pampers.

sikit² nak mengadu!
bila aku beritahu pada pengurus
lagi syok!
tiap² hari pampers habis.
aik?! dari tukar pampers 1 kali sehari terus jadi 6 kali sehari?!
dasyat tu!

satu hari tu aku letak 12 keping pampers
sebab nak tengok
berapa keping baru cukup.
hasilnya?
7 keping diguna!
tiap² jam kot tukar pampers.
tak sempat basah lagi silap² dah tukar.
kagum aku!
:D

selain daripada
" ... kang komplen pulak!"
bertambah pulak sindiran baru
bila mak bapak baby lain beri jumbo pack pampers baru
" ... tak macam orang tu!"
hahahahaha
kelakar la!

agaknya sebab hati dah tak berapa nak sedap
aku cenderung nampak perkara² yang tak elok la kot ... agaknya.
biasa la manusia.
bila dah tak berapa nak suka
semua yang buruk saja dia nampak.

ada sekali aku tengok
cik kak ni tension agaknya.
pagi² lagi tutup pagar 'gedegang!' bunyinya.
baby yang baik tak nangis
ok saja diuruskannya.
baby yang kuat nangis
bila diletak pada rubber mat nak tukar baju
boleh dengar bunyi kepala baby tu terhentak.
darikan baby tu dah senyap
menangis balik!

memperbesar²kan cerita
aku saja kot yang lebih²
pagi tadi cik kak tu buat kerja ok je pulak.
tak ada hentak² baby.
cuma bekas barang baby tu je
yang bila dia letak memang kasar bunyinya.
cik kak ni memang hard core kot :D

cik kak ni tak la teruk.
aku tak pernah kata pun dia teruk.
dia ok apa.
ada je baby yang sayang dia.
tak boleh berenggang langsung.
time aku berbual pun elok ramah saja dia layan
tak cakap kasar², tak maki² pun.
mungkin ada masanya dia pun tension agaknya.

perihal spy cam
sales manager kat opis aku
selalu buat market research.
katanya goggle yang untuk berenang tu pun
sekarang dah siap yang lengkap dengan spy cam.
syok la boleh rekod video time kat swimming pool :p

aku katakan aku kalau boleh nak cari spy cam
untuk nursery.
sales manager tu cepat² kata 'tak payah la'.
buat sakit hati je nanti.
aku beritahu bukan aku nak simpan
tapi video tu aku nak upload kat youtube
dan tag semua mak bapak baby.
aku nak tengok apa orang yang berpangkat & berharta buat
bila tengok video anak² diorang.

semua orang pun ketawa.
aku serius ke?
tak lah.
aku suka nursery yang sekarang ni.
pengurusnya baik
jadualnya ok
tinggal lagi perlaksana ni manusia.
ada hari ada moodnya.

persoalan asal
apa pun, aku la yang dipandang sebagai orang jahatnya
sebab aku beritahu majikan
yang aku nak lebih daripada apa yang diberi oleh pekerjanya.
yeah, aku orang jahat!
jahat!
jahat!
jahat!
aku penggugat periuk nasi orang!

situasi 2: cabaran hidup

di satu situasi lain -
sejak dari kolej aku didedahkan dengan macam² keterlanjuran manusia.
aku faham.
pada waktu yang aku rasa macam terkejut dan tak boleh terima
tapi disebabkan kawan
aku mesti memahami dan bersimpati.

sejak bekerja pulak
aku sendiri jumpa macam² orang
dan macam² situasi
yang membuatkan manusia berbuat perkara
yang mungkin tak boleh diterima oleh orang lain.
aku tidak setuju
tidak meredhakan
tidak mengatakan ianya betul
tapi bila dah berlaku
kita belajar daripada kesilapan.

yang tak boleh blahnya
ada seorang hamba Allah ni
lantangnya mengatakan
dia sorang saja buat perkara baik dan diredhai
sedangkan orang lain bergelumang degan hiburan dan dosa.
sampai tahap mengkafirkan orang lain.
(dah macam Pas dengan Umno la pulak!)

hari² aku cuma kata sabar sabar sabar
budak lagi tu.
sampai la aku terlepas kata juga.

dah la hari² mengaruk pasal perasaan yang tak dijaga
dah beranak pinak pun mak bapak yang tanggung lagi
ada hati nak canang kealiman diri sendiri.
oi banyaknya amalan dia!
oi mulianya hati dia!
oi hinanya orang lain!
oi orang lain perlu dinasihat dan contoh tauladan dari dia!
oh please!

sabar!
sabar!
sabar!

ya lah
apa nak buat
apa hal dalam apa keadaan pun
akan balik pada aku jugak.
aku yang jahat!
jahat!
jahat!
jahat!

jahat sebab sibuk hal orang.
jaga anak sendiri sudah la!

p/s: yeah, orang yang tak tahu cerita sebenar boleh terus je kata aku jahat. senang.

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...