damdiduuu

Friday, April 6, 2012

nak masuk tv?! Part 1 - Ura²

dah lama dah hal 'masuk tv' ni sebenarnya.
pertengahan March 2012 kalau tak silap aku.
masalahnya yang buat aku geram
pihak yang bertanggungjawab tu lambat sangat nak officially say something.
ada cakap pun sekadar perkara umum saja.

ok ok ok
jangan angin dulu
mari cerita satu² dari mula.

dia yang kukenali
awalnya yang buat aku berminat dengan program tv ni
ialah disebabkan orang pembikinnya.
seorang pakar laktasi yang terkenal di Malaysia!
aku sendiri sewaktu mengandungkan Alice
mengkaji blog pakar laktasi tu
untuk semua tips berkenaan penyusuan susu ibu.
memang amat informatif,
senang dan seronok membaca blognya.
boleh kata sebahagian besar ilmu berkenaan susu ibu
aku dapat dari situ.

cinta pandang pertama

nak dijadikan cerita pulak
sebenarnya sebelum itu
aku pernah nampak pakar laktasi tu.
di pejabat aku sendiri.
cuma yang terdetik pada masa pertama kali nampak kelibatnya
hati aku cuma berkata "Mudanya big boss ..."

sebenarnya pejabat aku merupakan hub perniagaan
antara pengilang² Korea Selatan
untuk berurusan dengan distributor dari Malaysia dan Singapore.
tak sangka antara ramai businessman dan businesswoman yang datang berurusan
ialah si kaunselor laktasi
yang mengimport barangan daripada Korea Selatan.

what say you?
bila dah ada peluang berkenalan secara peribadi.
lagi la terpikat dengan si empunya diri.
orangnya ceria, sentiasa ada perkara nak dikongsi.
(kali ini lebih daripada blog lagi.
semua boleh tanya direct!)
bila dia ada, semua orang jadi ceria
walau pun kita yang tengah mengejar masa
bekerja dengan kerajaan Korea yang management stylenya 'ala military
dan selalu mementingkan getting it right at the first time.

pasal program tv
disebabkan rancangan ini digarap oleh pakar laktasi
maka boleh agak yang rancangan ini rancangan keibu bapaan.
sangat menarik untuk orang macam aku
dalam mendidik dan membersarkan baby Alice yang sekarang hampir masuk umur setahun.
lagi la berkobar² nak participate!
:D

sponsor
sebenarnya bukan la nak masuk tv yang seronok sangat tu
tapi lebih kepada peluang untuk bekerja dengan si pakar laktasi.
kalau sebelum ni saja dah banyak ilmu yang dikongsi
bayangkan kalau ada rancangan tv
13 episod untuk musim pertama.
siap dengan tajaan daripada 2 nama gergasi
satu sponsor adalah rangkaian penjagaan bayi
dan satu lagi minuman yang sangat² popular.
memang rezeki betul awal² lagi dapat sponsor gah!

siapa aku
bercerita tentang keluar tv
sejak sekolah aku memang minat public speaking.
rahsianya?
semua budak kat kelas sibuk nak exam
jadi diorang semua tolak je kat aku suruh masuk pertandingan itu ini.
ingatkan sebab aku best
rupanya supaya diorang boleh concentrate study
biar aku je yang separuh mati buat preparation :p

terer ke?!
minat tu memang la minat,
tapi menangnya tak pernah! :p
jadi untuk mengelakkan ciri competitive
tapi masih boleh buat public speaking
aku beralih daripada jadi contestant
kepada jadi chair person.
regardless who win
aku masih look good
dan orang akan sentiasa address aku
sebagai 'yang dimuliakan saudari pengerusi majlis'
:D

tak reti bahasa!
kalau part Bahasa Melayu macam mana pulak?
hahahaha kantoi juga
sebab dengan arwah emak dulu aku tulis surat pun dalam English.
di tempat kerja memang semua English.
senang.

sampai la bila mula turun gig tahun 2007 dulu kalau tak salah
baru aku rasa
susah nak ngorat abang drummer Melayu yang handsome
kalau tak pandai cakap Melayu :p
(abang saya pandai main drum tau! ayat cover line) :p
lepas tu dah ok aku berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dengan jayanya.
blog ni pun tulis dalam Bahasa Melayu
sebab target orang yang boleh berbahasa Melayu baca.
untuk isu yang global macam review pam Modu, tetap tulis dalam English juga.

maka sebab tu la sangat² crucial
untuk aku buat persiapan yang secukupnya
untuk program tv tu!

show biz reality
bila bercerita tentang program tv
atau show biz pulak
aku sendiri arif
ia bukan sekadar good script dan good delivery (team effort)
tapi yang penting juga adalah orangnya.
aku tak boleh la jadi hipokrit.
aku tak tergila² nak tengok Glee sebab 'tak ada tarikan'
tapi cerita Fairly Legal
waktu aku tengah sarat mengandung, bila² saja nak bersalin pun masih berkira²
tak nak miss cerita tu
sebab Sarah Shahi is so damn adorable!
cerita Smash pun sama
aku tak puas hati awalnya
kenapa perempuan cantik kurus tu tak dapat watak Marilyn?!

beza 'bekerja untuk' dan 'dibayar gaji oleh'
secara rasminya
gaji aku tidak dibayar oleh syarikat
yang nak ditampilkan dalam program tv tu.
tak juga bermakna aku tak buat kerja untuk syarikat tu.
disebabkan boss ada banyak syarikat
dan aku antara staff yang paling lapok kat sini :p
secara semulajadi aku pun buat kerja untuk syarikat² lain di bawah boss yang sama juga.

tak rock tapi batu

secara semulajadi juga
kalau kerja kita dah banyak yang urgent
kita pun tak mahu ambil lagi kerja lain
(ini yang kata orang 'tiada beban, batu digalas').
nanti kerja yang kita patut buat kita tak deliver,
kerja tambahan kalau ada silap - buat susahkan orang lain je.
macam ada sesetengah staff di pejabat
memang secara rasmi dah kata 'tak nak!'
(macam iklan rokok pulak!)
bila diminta oleh boss untuk bekerja untuk syarikat yang lagi satu.
aku?
boss tak pernah tanya pun! :p

nak gaji lebih, boleh?
memang sejak awal aku kalau boleh tak nak ambil tanggungjawab lebih.
yang pertama sekali sebab Alice.
nursery Alice kena bayar OT.
kalau aku balik lewat daripada 6.30 petang
aku dah kena bayar OT.
apa hal - aku kerje lebih tak dibayar OT
tapi aku pulak yang kena keluar duit untuk bayar OT nursery Alice.
mana adil kan?
malah sampai pukul 6.30 petang tu pun aku dah kena bayar OT RM50 untuk nursery Alice.
gaji aku pun tak banyak mana nak menderma sana sini.
komitmen yang aku kena bayar² banyak sangat
sampaikan duit makan aku sendiri pun abang yang tanggung
(thank you, yayang!).

baby Alice pulak bila dah petang² memang tunggu aku.
walau diberi susu dalam botol
tetap akan tunggu aku juga untuk menyusu.
mana tahan berpisah lama²,
tengah buat kerja pun kadang² rindu budak kecik yang tak tahu duduk diam tu :)
bila dah jumpa terus Alice akan cepat² terkam
kena timang 3 kali
dan kiss kiss kiss
sambil kata 'I miss you so much!'
:)

moga keakraban ini buatkan Alice jadi anak yang solehah.
senang bercerita apa saja
dan senang terima nasihat ibunya
:)

apa beza sekarang?!
namun bila dapat tahu tentang program tv ni
aku jadi teruja.
pertama sekali sebab pakar laktasi tu sendiri yang approach aku
sebelum boss buka mulut lagi.
dan keduanya ni peluang keemasan
untuk menyumbang bagi program keibubapaan.
satu hal ialah banyak benda boleh belajar,
dan satu hal lagi ada serba sedikit boleh kongsi.
sapa tak nak, kan?!
:D

pasal duit
awal² lagi aku sedar aku tak akan dapat apa² bayaran yang tinggi²
bila buat apa² untuk program tv ni.
aku harap dari sini boleh dapat sesuatu yang lebih berharga :)
kalau dapat duit memang la best kan
kurang sikit beban kewangan
bertambah sikit moral bila boleh beli barang kehendak dan makan best².
nuring wear yang sangat vogue,
gelang emas,
pergi vacation dengan family besar.
nikmat dunia!
birthday Alice hujung April ni.
akikah pun belum buat.
hmmm ... kadang² kita ni mintak banyak² benda yang kita tak ada
tapi tak sedar banyak benda yang kita ada.
... insya Allah, Dia maha pemurah! :)

kenapa nak sibuk²?!
aku tahu secara rasminya
aku tak ada tanggungjawab untuk buat apa²
sebab boss sendiri tak cakap apa² secara rasmi pun.
cuma aku rasa sebab rancangan dalam Bahasa Melayu
aku ada serba sedikit boleh propose
(see - cadangan je pun, bukan final decision pun - tu confirm² boss punya jurisdiction!)
dan yang paling aku TAK MAHU
kalau last minit boss kata 'You do lah ..'
memang pengsan aku!
apa² hal pun kena ada ample time untuk buat proper preparation.
macam mana nak dapat high class result
kalau semua pun buat last minute ...

target
jadi untuk program tv ini
target aku ialah sediakan proposal yang menarik.
pengisian yang informatif
visual yang orang nak tengok
skrip yang senang difahami dan seronok didengar
serta isinya padat - short, simple and sweet.

walaupun ada permintaan pakar laktasi tu
untuk aku jadi wajah bagi produk ini
atas faktor 'keibuan' dan Bahasa Melayu,
aku rasa boss lagi suka kalau boss besar yang jadi duta.
ok je.
aku boleh narate dalam bahasa Melayu.
lagi senang, kan?
:)

so where should I start?

....
:p

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...