damdiduuu

Friday, April 15, 2011

PPUM - Antenatal week 36



15 April 2011, Jumaat
Parking duration: 7:34am - 12.47pm lamanya!
Parking fee: RM6

Punya berkobar 1st time nak g check up kat PPUM!
tensen sebenarnya.
sebab dulu nurse kata boleh ambik nombor start 7.30am.
selalu kuar g keje 9am.
nih awal giler kena redah jem -______-

kuar 7am, tak de la teruk sangat jem dari Mutiara Damansara - Eastin Hotel - Seksyen 16.
tu yang boleh sampai parking dalam 7.30 tu kot.
parking pon dapat tingkat 1.
sama jugak lokasi kat parking yang dekat surau tu.
dah tau serba sedikit layout hospital nih tak de la tertekan sangat :)



pendaftaran
sampai Klinik Ibu Mengandung terus tekan butang J.
pukul 8.00am baru nombor start kena panggil.
dapat nombor 0008.
submit
1. borang booking yang dah siap isi
2. kad biru PPUM
3. salinan IC suami - sebab Encik Suami tak dapat hadir sama
4. IC ibu

tunggu
tunggu key in data dalam system

bayaran
dah siap orang pendaftaran tu key in info, nama dipanggil kat Kaunter 1
bayar glucose test: RM31 kat Kaunter 1
bayar: booking bersalin RM500 kat Kaunter 4 (kalau kerja kerajaan atau ada Gurantee Letter free rasanya)
masuk ke Ruang Menunggu B

test
dapat nombor baru
urine test - sempoi sungguh! pergi kat meja tepi toilet, bagi sample urine dalam bekas spesimen, nurse celup test strip, pas tu dia suh g buang balik sample urine tu kat toilet :D
ambil ukuran berat kat nurse yang buat urine test tu.
tinggi tak ukur, dia tanya je 'kak, tinggi berapa?'
ambil blood pressure kat nurse ujung bilik
isi info - nurse kat station lain isi info dalam fail (shot kancing gigi, blood test yang dah buat, etc)
pergi Bilik 9 untuk glucose test

glucose test
dapat 1 mug air warna oren
kena minum habiskan, tak boleh jalan jauh-jauh, tak boleh makan atau minum lain dalam masa 1 jam tu.
sementara nak tunggu 1 jam - dengar ceramah penyusuan susu ibu
lepas habis ceramah ambik sampel darah, letak dalam bakul, Isnin depan call tanya result
kalau result tak bagus dorang akan bagi appointment yang lebih cepat dengan pakar.
* kalo korang tanya aku, air glukos tu kurang manis daripada air oren berkabonat yang biasa (carbonated orange drink atau air gas) ataupun Twister perisa oren. hairan gak kenapa ada orang sampai nak termuntah-muntah minum air tu pada hal melo ais kaw kat mamak jauh lagi manis daripada air glukos tu, seriously! Mommies be strong, ok?! :)


berita baik & nasib baik
- yang ambil sampel darah tu DOKTOR yang cute - cekap dia buat kerja sampai aku puji 'profesional!' - senyum doktor tu :p
- bulan Jun 2011 dijangka siap wad bersalin baru PPUM yang MESRA BAPA, jom ramai-ramai bersalin murah tapi selesa kat PPUM - suami pon dah boleh masuk masa tu!

tunggu
lepas ambil sampel darah, lama jugak tunggu giliran untuk jumpa doktor
bosan & ngantuk tapi tak dapat nak buat apa sebab nak alert tak nak terlepas giliran -_____-

check up
alhamdulillah dapat doktor perempuan muslim ... agaknya la kot - Bahasa Melayu dia ok tapi bila aku cakap English dengan dia sikit punya berabuk dia punya English. Bagus la tu, aku nih kalau nak cakap perkara yang jujur/emosi senang sikit kalau cakap English :D
doktor tu periksa semua yang aku mintak dia periksa :D
aku pun tak harap ultrasound sebab dah puas - dah tak sabar nak tengok baby yang real punya
doktor tu cuma dengar heart beat baby guna doppler (mana aku tau nama alat nih uh? aku rasa la kot) :p
periksa perut tekan-tekan dengan tangan je - doktor yang sebelum nih tak pernah pulak sebab tiap-tiap bulan jumpa tengok ultrasound.
doktor tu pon check untuk breast cancer jugak

jangan buat sesak toilet! :p

time slip atau MC
time slip akan diberi oleh doktor yang buat check up
cuma patutnya aku tunggu 2.45pm untuk set appointment ultrasound, doktor pon tak tau nak bagi time slip sampai pukul berapa, jadi dia tanya kalau dia bagi MC ada hal tak dengan kerja aku.
aku jawab je 'no problem'
rezeki jangan ditolak! :p

ubat
aku masih ada obimin & neurogain
malas menunggu kat farmasi sebenarnya, jadi tak ambil vitamin lain di sini

ultrasound appointment
doktor bagi surat untuk buat ultrasound
kena pergi ke tingkat 3 untuk buat temu janji
kata doktor tempat tu dah tutup dan akan dibuka semula 2.45pm sebab hari nih Jumaat
aku kamikaze je naik tingkat 3, betul-betul depan lif tingkat 3 tu aku tunjuk borang ultrasound dan tanya nurse 'nih nak buat kat mana?'
'kat sini lah' jawab nurse yang tengah makan kek - dia layankan je aku, ambik borang tu dan mintak aku tunggu kat luar.
alhamdulillah dia tak kata 'kitorang dah tutup, datang balik 2.45pm' :p
aku dapat tarikh 5/5/2011 - tak tau la masa ni dah bersalin ke belum.
mujur la sebelum nih tiap-tiap bulan dah puas ultrasound kat KJMC, tak la rasa tertekan sangat kalau tak buat lagi pun :D

check up appointment
due 10/5/2011, sekarang dah 36 minggu
jadi kena jumpa doktor seminggu sekali
next appointment kena minggu depan lah cuma bukan buat appointment dengan doktor nih, kena pergi kaunter dan set di sana
untuk set next appointment nih kena pergi kat Ruang Menuggu A kat luar tadi - Kaunter 1
orang Kaunter 1 tu kata kena bayar lagi RM9 untuk glucose test tadi - asal ada tambahan lagi RM9 tak tau la pulak.
bukan patut RM31 je ke?

payment summary
RM31 + RM9 = RM40 Glucose test
RM500 deposit bersalin
RM6 parking
RM546 total

Ok la aku puas hati dengan trip hari ni walaupun pergi sorang.
Waktu menunggu memang lama, tapi berbaloi la dengan bayaran dan layanan yang diberikan.

maklumat tambahan
30 April 2011 kalau tak salah aku ada kelas antenatal di PPUM
bayaran RM50 per couple
yang bagusnya mengikut orang yang dah ikuti kelas nih ialah penglibatan suami
- bapa urut belakang ibu sebab masa menyusu ibu sakit belakang
- bapa mandikan bayi siap ada praktikal
jom g jom! :D

1 comment:

  1. nak tanya masa 1st check up ni amik masa brapa lama? sbb kalau lama ingat nak amik cuti je la satu hari..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...