damdiduuu

Saturday, April 23, 2011

panduan untuk bakal bapa: Trimester Kedua

kandungan: 3-6 bulan

paling selesa
Alhamdulillah sekiranya tidak minggu 12, menjelang minggu 16 adalah waktu selesa di mana badan ibu telah stabil dengan perubahan fungsi dan hormon. Menjelang waktu ini, kebanyakan ibu tidak lagi mengalami morning sickness

risau & ragu
Memandangkan trimester ini adalah waktu yang paling selesa dalam seluruh kehamilan, ambil kesempatan untuk:
- membeli belah bagi persediaan barangan bayi dan yang penting juga – BARANGAN IBU
- hadiri kelas² persediaan antenatal, penyusuan susu ibu, penjagaan bayi dan sebagainya
tips untuk bapa:
- ibu lazimnya kuat semangat dan naluri keibuan akan menjaga bayi mereka dari sebarang ancaman, namun setiap ibu perlukan sokongan moral, material dan fizikal untuk menempuhi tempoh mengandung, melahirkan dan seterusnya mendidik serta membesarkan anak. Bantulah isteri anda menghilangkan risau dan ragu di hatinya :)

selera makan & nikmatnya kentut!
Walaupun morning sickness tidak lagi ketara, namun ada ibu yang masih bermasalah untuk makan. Fasa ini merupakan fasa penting untuk bayi anda membina organ² dan fungsi tubuh badannya, maka pemakanan ibu sangat penting!
Pada masa ini system penyahtinjaan ibu semakin baik, menjelang minggu 16 ibu akan merasa nikmatnya kentut! Anda tidak akan memahami perkara ini sehingga anda sendiri mengalaminya!
tips untuk bapa:
- terus bekalkan ibu dengan buah²an berserat tinggi dan pastikan ibu makan makanan berkhasiat terutama susu rendah lemak, telur, sayur²an hijau, kekacang dan minum air secukupnya.

mimpi seksi
Perubahan bentuk badan menyebabkan ramai ibu berasa tidak seksi dan kadangkala ragu untuk berhadapan dengan orang ramai.
Perkara ini boleh terbawa² ke dalam mimpi di mana manifestasi seksi boleh terjadi dengan ibu bermimpi lelaki kacak, bekas teman lelaki atau lelaki yang tidak pernah terlintas di fikirannya.
Apa ‘bahaya’ mimpi ibu mengandung?
Berbeza dengan orang lain, ibu mengandung kerap terjaga di malam hari kerana perlu ke tandas atau posisi tidur yang tidak bagus untuk kandungan (badan akan mengejutkan ibu dari tidur supaya ibu dapat membetulkan posisi tidur demi menjamin kandungan mendapat oksigen yang cukup).
Apabila terjaga, ibu lebih cenderung mengingati mimpi mereka berbanding mereka yang tidur nyenyak sehingga pagi.
tips untuk bapa:
- layanlah isteri anda dengan baik - lazimnya isteri tidak meminta lebih selain daripada layanan lemah lembut, perkataan yang baik² dari suami tersayang dan sedikit perhatian.
- sekiranya anda tidak memahaminya sekali pun, dengarlah cerita² dan bebelan isteri anda, jangan cepat memotong atau bercakap kasar
- sekiranya suami tidak prihatin kepada isteri, bagaimana pula dengan lelaki yang hadir mimpinya? Jangan beri peluang kepada isteri untuk melayan emosi yang karut².

p/s: tidak semua ibu mengalami simptom kehamilan yang sama, malah kehamilan pertama dengan kehamilan seterusnya adalah berbeza. Rajin²lah bertanya khabar pada isteri anda

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...