damdiduuu

Tuesday, November 12, 2013

tunjuk bagus

tak sangka
ada orang marah².
katanya "kalau kau tak suka
kau tulis la kat mana² kau nak.
tunjuk betapa bagusnya kau tu!"

sebenarnya blog ni dibuat dengan 3 tujuan:

1) merakam perkembangan Alice
untuk rujukan akan datang

2) berkongsi harga
- tiket masuk
- barang murah
sebab ini selalunya perkara yang aku google 
bila baca blog orang

3) merakam penghargaan
bila orang buat baik
atau panduan
yang kalau cakap mulut je belum tentu boleh cover semua basic points



aku sendiri bila google
mesti nak tau pasal harga
dan do & don't.
kena tunggu Alice dah 3 tahun
baru boleh masuk Snowalk!


style penulisan aku pulak
simple.
straight to the point.
ayat pendek.
sebaris ayat sebaris maksud.
tak menjela².

ada gambar
(nama pun foto zaza)
bosan kalau tulisan saja
lagi pun aku ada banyak koleksi gambar!
photography style aku pulak
semuanya berlawanan dengan personaliti aku.
gambar² aku bold
loud
alive
hot
super vivid
highly saturated.
pada aku photography satu outlet
untuk lari dari kehidupan hari²
sebab tu aku suka ambik gambar kat punk/skinhead gig.
aku suka energy dia.

gambar lembut²
(selain daripada Alice)
kalau aku ada kat tempat tu
tak de hal
aku boleh shoot FOC
cuma aku tak nak bagi komitment
(post shoot editing memang aku makan masa)
sebab buat masa sekarang ni
cuma photography yang aku boleh buat ikut suka.
blogging sebab duit.
facebooking sebab duit.
bila ada perkara yang kita boleh buat ikut suka
lebih bermakna daripada duit
:)

dan yeah
aku ni jauh daripada alim
tapi aku pun ada tanggungjawab
ke atas gambar² aku
sebab tu aku berat sangat nak ambik gambar perempuan
(dewasa la, gambar Alice tu hari² tak missed!)
banyak pantang larang aku.
buat² faham sudah!

suka hati lu la nak ambik gambar sapa
ada mak jemah kisah?!

bab "tunjuk bagus" tu
mungkin merujuk kepada
aku yang lebih suka fokus pada perkara yang positif.
blog ini bukan untuk emo
bukan untuk kutuk orang
bukan utuk merungut
bukan untuk mengadu nasib malang.
itu bukan aku.

aku rasa kalau aku "bagus"
bila aku ada gear yang puluh² riban
siap telephoto
(macam kelakar pulak sana sini usung bazooka ... kata² orang yang tak mampu) :p
guna prime lens bila low light
(bila tengok National Geographic yang shoot underwater
aku pun konon² kalau guna prime lens
nak ada 1 body untuk setiap prime lens
sebab dalam air tak boleh tukar lens
kena bawak banyak kamera
- pada hal memang tak ada kena mengena pun!) :p
ultra angle lens lak wajib ada fish eye
sebab nak tangkap gambar orang bulat²
dan gambar 1 dunia!


dapat pakai kimono pun dan excited.
nak buat baju raya macam ni boleh tak?
:D

aku rasa kalau aku "bagus"
bila aku pergi holiday panjang dan shopping sakan di Japan, Europe, States
(bukan 3rd world country ya! cewah berlagak!)
dengan Alice, abang, mak, adik beradik dan saudara mara.
kalau pergi sorang² tak nak la aku
macam pergi kerja pulak.
perkara yang baik mestilah dikongsi bersama.
(pada hal kalau keluar dengan family
pergi PD balik hari pun aku dah bersyukur happy sangat²!
dapat jalan² gelak² pergi tesco sama² pun dah bermakna dah hidup ni)
:)

so how?
bila nak tunjuk bagus?!

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...