damdiduuu

Thursday, August 8, 2013

salam aidilfitri 1434H

raya.
pada aku raya tu pergi masjid
solat sunat aidilfitri,
pergi kubur,
ziarah jiran dan saudara mara.

masjid
tak ada apa yang istimewa sangat di masjid.
masjid kampung saiznya kecil.
imam veteran.
tak ada apa yang berlebih-lebih
namun tak ada yang kurang di mata aku.

pergi masjid mesti awal²
baru boleh dapat tempat elite
kat bahagian depan tempat muslimah.
lambat sikit dapat saf belakang
tapi masih dalam masjid.
kalau lenggang-lenggok lagi dapat luar masjid
budak² ramai.
orang berbual
tak khusyuk dengar kuthbah.
tak untung!
:p

pergi masjid bertakbir.
solat sunat.
dengar kuthbah.
tahlil.
salam-salam.
jamuan raya ala kadar.
makanan biasa-biasa.
home made kuih raya dan rendang.
semua orang kenal semua orang.
kumpulan kecil yang menyenangkan.
kawan wan,
kawan mak
yang kenal kita sejak kecik lagi
:)


raya hijau 2010
kenangan beraya dengan wan waktu hayatnya
:)

bermaafan
oh ya, pekara terpenting ialah minta maaf.
kalau dengan orang penting macam mak dan wan
paling best kalau dapat minta maaf awal.
lepas subuh ke
sebelum keluar pergi masjid ke.
yang lain-lain boleh salam-salam minta maaf di masjid
atau balik dari masjid.
dengan mak dah biasa minta maaf hari-hari solat fardhu.
dengan wan kena kejar
supaya tak kena 'belum salam lagi? orang lain awal-awal lagi dah!'
(selalu kena kat orang yang tak pergi masjid sama wan).
hmmm ... aku nak Alice amalkan tabiat minta maaf ni!

leceh
hakikat hidup
tak semuanya indah.
aku paling lemah bila kena (orang suruh!)
bekal kuih raya dan rendang pagi-pagi raya.
orang nak pergi masjid
apa barang suruh buat bekal
tapi makan jamuan lepas solat raya kat masjid aku suka.
rendang
tapai
kuih bahulu
kuih bangkit
lemang asli
air gas (kecik-kecik dulu kumpul tutup botol buat main)
lately dah mula serve air mineral.

lepas solat raya, beribu² malaikat ikut kita
mak pesan lepas balik dari masjid jangan singgah kedai Cina
tapi balik rumah terus
atau lagi afdhal dari masjid terus ke kubur.
sekarang dah tak happening.
bukan kubur yang tak menarik.
bukan.
bukan tak meriah.
bukan.
bukan panas, kemuncup, duri dan sayu.
bukan.
aku tetap nak pergi
sangat dinanti-nanti.
bukan sekadar tradisi.
tak happening sebab ziarah kubur mak dan wan.
mengingatkan aku
dah tak ada doa mustajab untuk aku
buat selamanya!
:(

sebenarnya
lama-lama baru aku sedar.
baju raya aku tak pernah terfikir nak beli yang vogue
sebab raya aku ke masjid.
ziarah kubur.
kemudian baru ke rumah jiran dan saudara.
bukan pergi open house elite.
aku sedar juga
raya bukan pergi masjid
tapi pergi masjid dengan mak.
raya bukan ziarah kubur
tapi ziarah kubur dengan wan.
raya bukan keluar jalan beraya ke rumah jiran dan saudara mara
tapi beraya dengan famili.

raya 2011
menantu & cucu ziarah kubur mak.
ya Allah, ampunilah dosaku
ampunilah dosa kedua ibubapaku
kasihilah mereka
sebagaimana mereka mengasihi aku
sewaktu aku kecil ...

selamat hari raya
maaf zahir batin.
semoga seisi keluarga berbahagia.
semoga mak dan wan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...