damdiduuu

Wednesday, January 4, 2012

di sebalik nama Alice

sejak awal abang dapat agak yang kita akan dapat anak perempuan.
semua kawan² yang 'sama' macam abang semua dapat anak perempuan, katanya.
kalau tak salah abang nak beri nama Alice awalnya.
mungkin sebab masa dulu ada kawan Thailand yang panggil abang Alis
sampai abang boleh suka pulak nama tu.

aku tak la control freak sangat
(sikit² tu biasa la) :p
nak beri nama pada anak, panduannya
1) maksud nama yang baik²
2) nama macam sahabat nabi/tauladan yang baik²
dan aku sendiri tambah satu lagi kriteria
- bunyinya cantik, tak seakan sesuatu yang buruk/ keji supaya baby tak malu dengan nama dia nanti
- contohnya kalau nama Badrul, orang yang biasa berbahasa Inggeris tak kan panggil 'Bad' sebab maksudnya buttock :p sama juga macam Fakri, singkatannya apa?

Alice bunyinya sedap.
tapi bila dicari
tak ada makna.
sebagi alternatif, aku cadangkan Alisya - maknanya Dilindungi Tuhan.
abang kata eja lah Alice dan Sha
jadi masih boleh panggil Alice.
dari awal mengandung sampai ke sudah aku pikir
macam mana nak gabung Alice & Sha?
Alicesha?
Alischa?
... macam mana?!

baby Alice muka nakal!

selain daripada nama Alisya tu
abang ada senarai nama panjang untuk baby
Nur Alisya Natasya Athirah Elina Zarina Farhana
dan senari tu jadi makin lama makin panjang.

selapas Alice lahir, abang pergi JPN untuk daftar.
terpulanglah pada abang.
anak dinasabkan kepada bapa.
aku pasrah apa saja yang tertulis pada surat beranak Alice nanti.
cuma aku cadangkan letak Nur di depan
dan Zara di belakang
Nur - untuk cahaya, Alice tak akan tersesat, tak akan gelap, tapi selalu dirahmati, selalu dibantu, selalu diberi petunjuk
Zara - maknanya mekar, Alice tak akan terkekang usaha atau potensinya. Alice akan selalu excel, living up to her fullest potential :)

dan semestinya la Zara tu mewakili mommy Zaza sebagaimana Alice mewakili daddy Ali :)

balik dari JPN abang hulurkan surat beranak Alice.
di situ aku nampak nama yang paling manis
diberi oleh seorang ayah kepada anak kesayangannya

Nur Alicea Zara Binti Mohammed Ali

p/s: kalau dapat anak perempuan lagi nanti, aku nak beri nama Nur Alyssa Zandra tapi adik kata sama je bunyi, eja je lain :p
kalau anak lelaki, mungkin nama Isaac Lee
... rasa² abang bagi tak? :p

2 comments:

  1. kalau lelaki letaklah nama, azzmann saini abdossalam babjee... ngeee..

    oooo...ini rupanya cerita nama cik Alice.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...