damdiduuu

Monday, December 5, 2011

cerita boss gua & 4 ekor lipas

hari ni gua nak cerita pasal lipas.
bukan lipas kudung
(lipas rempit kemalangan?!)
bukan juga pasal lipas jamban yang rawkstar.
tapi pasal boss lipas.
boss gua punya lipas.
uh?! ... boss gua ada lipas?!
haaa ni la yang gua nak terangkan pada lu orang.


ada satu pagi boss gua datang opis.
pukul 2 pagi.
lu orang percaya?
boss gua datang opis pukul 2 pagi?
tak sangka kan?

betul la.
tak tipu.
tapi apa lu orang kisah.
opis tu dia punya.
(bukan bapak dia punya)
suka hati dia la nak datang pukul berapa!

berbalik kepada cerita dinihari
pukul 2 pagi boss gua datang opis.
apa niat sebenar dia tu abaikan lah
jangan fikir lebih² - boleh menimbulkan fitnah.
pada pukul 2 pagi
confirm staff yang lain tak ada.
senyap sunyi dan gelap gelita.
yang ada hanya ....
jeng jeng jeng!

lipas!

boss gua terkejut
kenapa ada lipas di opis.
bukan 1
bukan 2
tapi 4 ekor!
boss gua cukup tak puas hati!

pap! pap! pap! pap!
bayangkan dia tepuk lipas dengan tangan kiri.
(apasal tepuk guna tangan uh?
apasal guna tangan kiri?
gua punya suka la, ni cerita gua!)
4 ekor lipas mati di tangan boss gua
(euwwww!) :p
dengan niat anak buat pengajaran
boss gua susun baik punya
4 ekor lipas mati dekat opis.
nak kasik pekerja² dia tengok
yang pekerja² semua pengotor!
tak jaga kebersihan opis
sampaikan opis ada lipas
dan lipas² itu telah dibunuh oleh seorang Regional Director!

esoknya boss sound member opis gua
ada nampak lipas?
tak ada.
haish! kusut boss gua.
nak bagi pengajaran tapi staff tak nampak lipas pula.
jadi boss gua terangkan apa yang dia buat malam tadi
sambil berpesan
"Jangan makan dalam opis.
kalau nak makan,
pastikan buang sisa makanan di tong sampah tingkat bawah
jangan biar dalam opis
nanti lipas datang"

kemudian member tu tanya gua
"ada nampak lipas?"
tak ada.
member gua cerita apa yang boss sound dia.
kalau ada tokok tambah gua tak tahu la.
tu antara dia dengan Tuhan :p

kemudian baru gua teringat.
hari ini gua orang ke-2 masuk opis.
bukan sebab gua lewat :p
(betul ni! lu orang jangan nak berprasangka buruk pada gua pulak!)
tapi sebab ada sorang uncle datang awal.
gua pun beritahu member gua
"hari ni uncle yang buka pintu opis"
member gua pun sampaikan pada boss.

tengah gua buat apa tak ingat
(mungkin mengular tapi gua buat² macam tak ingat)
gua terdengar uncle bercakap di telefon
"yes, i saw the cockroach"
sebab tempat uncle jauh daripada tempat boss
gua suspek maka boss telefon la,
tak habis² pasal lipas!


sebenarnya gua rasa ada betulnya.
kalau dengan staff lama dulu
boss gua memang stirct
tak suka bau makanan dalam opis.
tak professional kot.
staff sekarang saja yang banyak lemak
dah makan tak buang ke luar opis.
cleaner pulak seminggu datang 2 kali saja
boleh tahan lama sampah diperam dalam opis.
memang patut boss gua angin.
ya la, opis tu kan dia yang punya.

tertekan boss gua dapat staff pengotor!

sejak hari tu gua tersedar sesuatu.
lipas besar tu tak pernah keluar siang².
mungkin sebab boss datang malam
mungkin masa tu waktu lipas² sedang berpesta muda mudi.
waktu siang memang clear.

masalahnya
dah elok² siang clear
gua perasan satu perkara.
opis dah ada semut!
semut yang bawa kaki lipas, kepak lipas, sesungut lipas dan kepala lipas.
semut tak berapa nak produktif agaknya.
dah tak larat nak bawak, dia orang tinggal kaki lipas merata²
esok nak sambung angkat la agaknya.

... lu orang rasa siapa yang pengotor?!

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...