damdiduuu

Thursday, November 17, 2011

pengajaran dalam sebungkus nasi lemak

aku selalu nampak kakak tu jual nasi lemak
dan juga makanan berat lain serta kueh
di gerainya untuk sarapan.

sengaja panggil kakak
sebab nak rasa diri muda.
rasanya kakak tu lewat 20an atau awal 30an.
tak banyak yang istimewa tentang kakak tu.
sama macam penjual nasi lemak yang lain.
tak ada wajah keibuan.
tak ada solekan extra tebal.
tak ada apa² yang menarik sangat.

menu di gerainya biasa saja.
mediocre.
tak ada yang bombastic.
aku tak fikir bila² masa Qushairi nak datang sini
dengan crew Jalan² Cari Makan.

satu kelebihan gerai ni
mungkin lokasinya.
tempat orang lalu lalang.
tempat target customer lalu lalang
majoriti dari rumah pangsa berhampiran.

aku nampak kakak ni dah meniaga agak lama juga
cekap kerjanya
walaupun orangnya nampak kelam kabut dan selenga sikit :p
*perkataan 'selenga' tak ada dalam Kamus Dewan Bahasa

tak lama dahulu
aku tengok ada seorang mak cik
tolong kakak tu di gerainya.
wah, maju dah bisnes kakak tu
siap ambil pembantu!

foto kredit foodbin :)


setelah lama tak berkunjung ke gerai di tepi jalan tu
aku kembali semula.
nak bertukar citarasa.
rasanya kali terakhir aku membeli sarapan di situ
mungkin sewaktu mengandungkan baby Alice dulu.

datang² saja, gerai tak bertuan.
makanan banyak tersedia.
tapi penjualnya tak ada.
aku bungkus kueh siap².
senang. cepat.

setelah menunggu seketika,
baru nampak kelibat makcik yang selalu menjaga gerai.
"Bibik mana?"
tak semena² satu suara menyapa dari belakang aku.
"Bibik pergi buat passport. Bibik tak ada passport"
terang mak cik tu.

hari itu sambil makan nasi lemak telur goreng
yang berharga RM2.00 sebungkus
aku terfikir beberapa perkara:

1) Selalu majikan Malaysia ambil bibik jadi pembantu rumah.

2) Bibik jual nasi lemak ambil mak cik warga negara Malaysia jadi pembantunya.

3) Baru saja bibik tak ada, dah gerai tinggal tak berjaga!

4) Makanan bibik ni tak sesedap mana, tapi bisnes masih bertahan.

6) Kalau kita nak berniaga, kita akan fikir soal modal, bantuan kewangan, planning, tenaga kerja, pengorbanan dan keuntungan. Banyak juga bisnes yang awalnya gah kemudian bungkus.

7) Adakah kita akan belajar apa² dari persekitaran kita?

0 orang ckp 'shut up u!':

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...